وبلاگ توسعه خبری تهران24

وبلاگ توسعه خبری تهران24 | فرهنگ، بهداشت و سلامت، هنر، تکنولوژی، مد و فشن

وبلاگ توسعه خبری تهران24

وبلاگ توسعه خبری تهران24 | فرهنگ، بهداشت و سلامت، هنر، تکنولوژی، مد و فشن

وبلاگ توسعه خبری تهران24، یک وبلاگ آموزشی، فرهنگی و خبری است که به همت جمعی از فعالان جوان در حوزه وبلاگ نویسی در حال فعالیت است. مطالب این وبلاگ همگی تالیفی است و سعی شده است که با بهره گیری از موضوعات به روز و مورد نیاز در جامعه، مطالب مناسبی گردآوری شود.

۱۵ مطلب در آذر ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

با تنگ‌تر شدن فضای زندگی، حریم شخصی افراد و خانواده‌ها نیز محدودتر شده و بخشی از تمایلات و آزادی‌های فردی آنان نیز کاهش می‌یابد. در چنین شرایطی برای فراهم‌آوردن یک فضای آرام و بدون چالش افراد ناگزیرند تا از برخی از امیال و آزادی‌های فردی خود چشم‌پوشی کنند و تکالیفی را در مقابل سایرین بر خود متصور باشند. در این میان اما، عدم آگاهی برخی از افراد از این تکالیف و فرهنگ آپارتمان نشینی سبب بروز انواع کدورت‌ها، تضاد‌ها و گاهی نزاع‌ها در میان همسایگان می‌شود. مسائلی که سبب تحمیل هزینه‌های مختلفی به جامعه، اقتصاد و دستگاه قضائی کشور می شود.در دنیایی که جمعیت با سرعت بسیار زیاد در حال افزایش است، تنها راه کنار آمدن با این موضوع، دانستن قوانین و مقررات مربوط به آپارتمان نشینی که توسط قانون و مدیریت ساختمان وضع می گردد، است تا فرهنگ این سبک از زندگی در همه افراد جا بیافتد. این قوانین می تواند در نرم افزار مدیریت ساختمان جا داده شود تا به استحضار تمامی ساکنین و همسایگان در یک ساختمان برسد.

رعایت بایدها و نبایدهای  زندگی آپارتمان نشینی و جلوگیری از بروز اختلافات

 ساکنان هر واحد آپارتمانی و قسمت‌های اختصاصی مجتمع‌ها موظفند در جهت رعایت حسن همجواری، بعضی بایدها و نبایدهایی را که از جانب مدیریت ساختمان وضع می گردد، مورد توجه قرار دهند و به آنها عمل نمایند. هر چند این موارد در قانون پیش بینی نشده است ولی رعایت آنها توسط آپارتمان نشین‌ها موجب می‌گردد که از بروز اختلاف‌ها و تنش‌های گوناگون جلوگیری شود. این باید ها و نبایدها می تواند در نرم افزار ساختمان گنجانده شود و تمامی ساکنین آشنایی لازم را با آن ها پیدا کنند.

موارد عمومی که باید در هر ساختمان رعایت گردد

از باز گذاشتن درب پشت بام به دلیل ورود سوسک و یا شکستن شیشه در اثر بسته شدن درب توسط باد خودداری فرمایید. ایجاد سر و صدای غیر متعارف از ساعت یک تا چهار بعدازظهر و نه شب تا نه صبح روز بعد ممنوع می‌باشد. صدای رادیو، تلویزیون و دیگر وسایل پخش موسیقی نیز در ساعت فوق می‌باید فقط در داخل آپارتمان محل استقرار آنها قابل شنیدن باشد.هیچ گونه صدای ناهنجاری مثل صدای کشیدن صندلی بر روی کف‌های سنگی، صدای توپ بازی و دویدن بچه‌ها و صداهای آزاردهنده نباید در طول شبانه روز ایجاد گردد. صدای مته‌کاری و کوبیدن میخ به دیوار جهت نصب وسایل تزیینی می‌باید در ساعت مناسب روزهای غیر تعطیل انجام شود. تردد با لباس راحتی منزل در فضاهای عمومی و مجتمع خارج از اصول شهروندی است. ایاب و ذهاب آرام در نیمه‌ی شب و بدون سر و صدا، نشان از درک و احترام به حقوق دیگران است. از میهمان‌ها نیز درخواست گردد در حین عبور از راه پله و محل‌های مشترک رعایت ارامش دیگران را نموده و از دویدن بچه‌ها و ایجاد سر و صدا ممانعت به عمل آورند.بازی کردن بچه‌ها در قسمت‌های مشترک در صورت تایید هیئت مدیره فقط در ساعت‌های تعیین شده و در محل‌های مقرر مجاز می‌باشد. مسئول حرکات و رفتار فرزندان اولیای آنها می‌باشند و در قبال هر گونه عمل خلاف، آنها باید جوابگو باشند.

 

  • آرش تفرشی
  • ۰
  • ۰

رشد جمعیت، مهاجرت و محدودیت در توسعه فیزیکی شهرها و در نهایت افزایش قیمت زمین، آپارتمان نشینی را به ضرورتی اجتناب ناپذیر مبدل ساخته استخانه‌های بزرگ و با صفای قدیمی دیگر به خاطره‌ها پیوسته‌اند و داشتن خانه‌ای مستقل و حیاط‌دار به رویایی بسیار دور و دست‌نیافتنی شباهت دارد. اگرچه از آغاز آپارتمان سازی و آپارتمان‌نشینی در ایران چیزی در حدود پنجاه سال می‌گذرد؛ اما بسیاری از ما تجربه‌ی زندگی در خانه‌های ویلایی کوچک و بزرگی را داریم که بسیاری از خاطرات‌کودکی و نوجوانی‌مان را در آنها به یاد می‌آوریم. خانه‌هایی که می‌توانستیم آزادانه در آنها بازی کنیم، بدویم و جست و خیز کنیم. اکثر ما از نسلی هستیم که برای زندگی در آپارتمان‌ وتبعیت از قوانین و قواعد حاکم بر آن تربیت نشده؛ و به نظر می‌رسد انطباق نسبی ما با «فرهنگ آپارتمان نشینی» ماحصل سه عنصر تاثیرگذار در رفتار اجتماعی ما باشد: مذهب، فرهنگ‌عمومی و قانون.

 عوامل مؤثر در ارتقای فرهنگ آپارتمان نشینی

فرهنگ آپارتمان نشینی به بیان ساده، بهره‌گیری صحیح از بخش های مشترک ساختمان، احترام به حقوق همسایگان و پرداخت به موقع شارژ و سایر هزینه‌های مربوطه را در‌بر می‌گیرد. احترام به حقوق همسایگان اصلی‌ترین موضوع قابل بحث در مقوله‌ی فرهنگ آپارتمان‌نشینی است.فرهنگ آپارتمان نشینی در واقع با حقوق، تکالیف، ارزش ها، رفتارها و سبک زندگی معنی می‌شود. این فرهنگ هنجارهایی را برای زندگی مسالمت‌آمیز ترسیم می‌کند. هنجارهایی که انسان‌هایی از فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌های مختلف را به یکدیگر نزدیک و هم‌جهت می‌سازد. افزایش آگاهی شهروندان و بالا بردن فرهنگ آپارتمان نشینی به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم ترین آن ها خانواده، مسئولان و سیاست گذاران فرهنگی هستند؛ سطح دانش و تحصیلات افراد خانواده و آموزش های مستقیم و غیر مستقیم والدین به فرزندان، رفتار، منش و برخورد آن ها در مواجهه با مسائل مرتبط با ساختمان محل زندگی و اجرای قوانینی که توسط مدیر ساختمان در نرم افزار مدیریت ساختمان وضع می گردد، نیز از عوامل تأثیرگذار و مهم هستند. مدیران و مسئولان فرهنگی، رسانه های مختلف از جمله صدا و سیما و روزنامه ها، آموزش و پرورش، شهرداری ها، شوراهای شهر و شورایاری ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قوه ی قضائیه و حتی مدیریت ساختمان با انجام کارهای فرهنگی و آگاهی بخشی از قوانین و مقررات و مجازات های مربوط به عدم رعایت و پیروی از آن ها در کاهش بسیاری از ناهنجاری های در این حوزه نقشی سازنده خواهند داشت.

چگونگی ارتقا فرهنگ آپارتمان نشینی

شاید خیلی از ما در محل زندگی خود از بی فرهنگی رنج می بریم. وقتی از بی فرهنگی سخن به میان می آید در همان موقع به ذهن شما عدم رعایت نظم، نظافت و حقوق همدیگر خطور می کند. ممکن است آنهایی که در همسایگی ما زندگی می کنند از قوانین و مقررات و فرهنگ درست همسایگی و آپارتمان نشینی اطلاع صحیحی نداشته باشند. با استفاده از نرم افزار ساختمان، بسیاری از این مشکلات حل می گردد. با آموزش درباره ی این نرم افزار که در زمینه ی مدیریت آپارتمان می باشد، ساکنین و کسانی که در یک محیط زندگی می کنند، از چگونگی همکاری با مدیریت ساختمان آگاهی می یابند و این مهم ترین عنصر در ارتقا فرهنگ آپارتمان نشینی به شمار می آید.

  • آرش تفرشی
  • ۰
  • ۰

شدت مهاجرت و جهت آن از روستاها به شهرها و از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ سرانجام سبب پدید آمدن ترکیب‌های قومی بسیار گوناگونی در اغلب شهرهای بزرگ شده است که گاه تنش‌های شدیدی را میان آنان به وجود می‌آورد. همزیستی اقوام متعدد با شیوه‌های زندگی و سلیقه‌های بسیار متفاوت در شهرهای بزرگ نمی‌تواند بدون پیامدهای اجتماعی باشد. حضور خرده فرهنگ‌ها و سبک‌های گوناگون زندگی در شهرهای امروزی، برنامه‌ریزی و مدیریت شهری را با انواع مشکلات و مسائل از قبیل پدیده چندهویتی، تنش‌های گروهی، چندگانگی فرهنگی و پس افتادگی فرهنگی رو‌به‌رو ساخته است. توسعه و گسترش شهر و شهرنشینی نیازمند تقویت مدیریت شهری است که شامل سیاست گذاری و برنامه ریزی برای ارائه ی خدمات و ابزار های مختلف در عرصه های گوناگون امور شهری است؛ بخش مسکن یکی از این عرصه های مهم در حوزه ی مدیریت شهری است که از ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و… قابل بررسی است. علاوه بر آن با پیشرفت تکنولوژی بوجود آمدن اپلیکیشن ها بسیاری از کارها را آسان نموده. نرم افزار ساختمان یکی از این پیشرفت ها در زمینه مدیریت ساختمان انلاین و کاهش مشکلات آپارتمان نشینی می باشد. متأسفانه مشاهده می شود در دهه های گذشته، بیشتر به ظواهر و زرق و برق های شهرنشینی از جمله گسترش آپارتمان سازی و برج سازی با نمادهای متنوع و گوناگون، پرداخته شده و فعالیت در جهت آموزش و گسترش فرهنگ شهرنشینی کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ در حالی که بعد فرهنگی مسکن از جمله معضلات مهم بخش مسکن است.

مشکلات زندگی آپارتمان نشینی و ارتقای فرهنگ عمومی جامعه

در این میان فرهنگ آپارتمان نشینی و مدیریت ساختمان از اهمیت بسیاری برخوردار هستند و بی توجهی به آن ها می تواند سبب افزایش مشکلات اجتماعی در جامعه شود؛ به بیان دیگر می توان شکل گیری و ارتقای فرهنگ آپارتمان نشینی را یکی از بسترهای ارتقای فرهنگ عمومی جامعه دانست؛ زیرا بی توجهی یا کم توجهی به آداب معاشرت و بی مبالاتی نسبت به آداب همسایه داری و قوانین مدیریت آپارتمان، موجب از بین رفتن آسایش و به وجود آمدن کدورت ها، تضاد و گاه نزاع بین همسایگان می شود.

مقایسه زندگی افراد در آپارتمان ها با خانه های تک واحدی

سکونت در مجتمع های مسکونی که در مقایسه با خانه های قدیمی و حیاط دار محیطی تنگ و فشرده محسوب می شوند، پدیده ای رو به رشد است که نمی توان از روند آن جلوگیری کرد. طبیعی است که با فشرده تر شدن مکان های زندگی، حریم شخصی و خصوصی خانواده ها نیز کاهش یافته و تمایلات و خواسته های فردی آن ها نیز بیشتر با هم برخورد می کند؛ در چنین شرایطی افراد برای برخورداری از یک زندگی آرام ناگزیرند از برخی آزادی های فردی خود چشم پوشی کرده و در ازای حقوقی که پیدا می کنند، تکالیفی را در مقابل دیگران بپذیرند. در این میان عدم آشنایی برخی افراد و خانواده ها با فرهنگ خاص سکونت در مجتمع های مسکونی و رعایت نکردن قوانینی که توسط مدیریت ساختمان و در نرم افزار مدیریت ساختمان وضع می گردد، ممکن است سبب بروز مسائل و مشکلاتی شود که جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی نیازمند افزایش آگاهی در رابطه با فرهنگ آپارتمان نشینی است.

 

  • آرش تفرشی
  • ۰
  • ۰

در جوامع امروزی دلایل زیادی باعث شده تا مردم رو به زندگی دسته جمعی در آپارتمان ها بیاورند از جمله افزایش جمعیت، نبود زمین برای ساخت خانه های تک واحدی، امنیت بیشتر در مجتمع های مسکونی، استطاعت مالی شهروندان و بسیاری دلایل دیگر که تأثیر مستقیم و غیر مستقیم بر توسعه ی آپارتمان نشینی دارند و با افزایش روند آپارتمان نشینی، به وجود آمدن جایگاهی به نام مدیریت ساختمان در دهه های اخیر افزایش چشم گیری به منظور برقراری نظم و ارتقای فرهنگ آپارتمان نشینی داشته است. فرهنگ، جزئی مهم و جدایی ناپذیراز زندگی در محیط های جمعی از جمله آپارتمان ها و مجتمع های مسکونی می باشد.

تعریف فرهنگ و نقش آن در زندگی جوامع بشری

فرهنگ، راه مشترک زندگی، اندیشه و کنش انسان در یک جامعه است و به افراد جامعه وحدت می بخشد و به فعالیت های آنان جهت می دهد. فرهنگ، همواره در حوزه های مختلف مورد توجه اندیشمندان بوده است؛ یکی از این حوزه ها، شهر و شهرنشینی است.  منظور از فرهنگ شهرنشینی، مجموعه‌ای از ارزش‌ها، هنجارها، نهادها، فضاها، امکانات، مقرررات و آدابی است که به زندگی در جامعۀ شهری نظم و تعادل می‌بخشد. از این منظر فرهنگ شهرنشینی امروزه بخش مهمی از فرهنگ عمومی هر جامعه را تشکیل می‌دهد که کیفیت آن نقش اساسی در فرایند توسعۀ پایدار، کیفیت زندگی، سلامت و شادابی عامۀ مردم دارد. از طرف دیگر تبدیل ساکنان شهر به شهروندان تمام عیار مستلزم ایجاد گسترش فرهنگ شهرنشینی است. یکی از ویژگی‌های شهرهای بزرگ، گردآمدن بی‌شماری خرده فرهنگ‌های متفاوت در آن‌هاست که موضوعی ویژه برای رشته‌ی جدید انسان‌شناسی شهری به شمار می‌آید

مدیریت ساختمان و فرهنگ آپارتمان نشینی

 بخشی از آنچه که با عنوان فرهنگ شهرنشینی از آن یاد می شود، « فرهنگ آپارتمان نشینی » و مدیریت آپارتمان است. با نگاهی به تعاریف مختلف و متفاوتی که از فرهنگ وجود دارد، می توان گفت فرهنگ آپارتمان نشینی عبارت است از: « مجموعه ی حقوق، تکالیف، قوانین، مقررات، ارزش ها، رفتارها و به طور کلی سبک زندگی در ساختمان ها، مجتمع ها و برج های مسکونی است که ارتباط مستقیم با مدیریت آپارتمان ها و ساکنین دارد. متأسفانه بسیاری از ساکنان آپارتمان ها یا از فرهنگ آپارتمان نشینی آگاهی ندارند یا اطلاعات ناکافی آن ها سبب می شود خواسته یا ناخواسته مسائل را به گونه ای توجیه و تفسیر کنند که تنها منافع شخصی خود را حفظ نمایند؛ در حالی که افراد باید بپذیرند سکونت در مجتمع های مسکونی دارای ضوابط و شرایط ویژه ای بوده که مدیریت آپارتمان آن ها را وضع می نماید و احترام به حقوق جمعی یکی از اصول اساسی آن است؛ بنابراین به طور بسیار خلاصه و با زبانی ساده می توان گفت فرهنگ آپارتمان نشینی یعنی احترام به حقوق همسایگان و نظرات مدیریت آپارتمان. امروزه با افزایش کاربرد نرم افزار مدیریت ساختمان به عنوان ابزار مدیریتی، بسیاری از قوانین و مقررات زندگی در آپارتمان به صورت مدون در آن جای داده شده تا علاوه بر اینکه ساکنین از آن مطلع گردند، وظایف مدیریت نیز با این نرم افزار ساختمان به خوبی انجام پذیرد.

 

  • آرش تفرشی
  • ۰
  • ۰

ساکنان واحدهای طبقه اول و دوم مجتمع های مسکونی معمولا بیش از سایرین از سروصدای همسایه ها گلایه دارند. سروصدای پمپ آب بخاطر رساندن آب به واحدهای بالایی ساختمان، بازی کردن خردسال ها در حیاط  در زمان استراحت، بوق زدن در پارکینگ، روشن گذاشتن وسیله نقلیه به مدت طولانی در پارکینگ که سبب ایجاد ارتعاش و تجمع مونواکسیدکربن می شود، تردد در راه پله ها در صورت نداشتن آسانسور و… همه از جمله مواردی هستند که ساکنان واحدهای پایینی را بیشتر از سایرین آزار می دهند. با مراعات نکات اخلاقی و دلسوزانه بیش ساده، به خصوص هنگام دخول به پارکینگ و محوطه و تردد در راه پله ها دیگر خللی به امنیت و آرامش همسایه ها وارد نمی شود.

سایر قوانین ساختمان

مشاعات را به غیر واگذار نکنیم. پارکینگ، انباری و حیاط نوعی از مشاعات بناء هستند که هیچ یک از اهالی ساختمان نمی توانند تکی از آنها استفاده کنند. چنانچه ساکنان واحدها وسایل اضافه برای انباری و یا وسیله نقلیه برای پارک کردن در پارکینگ داشته باشند، براساس قانون اجازه ندارند انباری و یا پارکینگ را به شخصی که ساکن آن ساختمان نیست، اجاره بدهند. این کار باعث ورود و خروج افراد غریبه به داخل بناء می شود و موجب نارضایتی همسایه ها می شود. حتی در مواردی دیده شده که یکی از مالکان به فردی غیر از اهالی ساختمانی اجازه داده که ابزار کار یا هر وسیله دیگری را کنار حیاط به امانت بگذارد که این امر مغایر با حقوق همسایه داری است. البته ناگفته نماند که هر یک از ساکنین می تواند انباری یا پارکینگ خودش را در اختیار یکی از اهالی ساکن در همان ساختمان بگذارد و طبق قانون ممانعتی ندارد.

موارد امنیتی که در هر ساختمان باید رعایت شود

در حفظ امنیت ساختمان کوشا باشیم. اطمینان حاصل کردن از بسته بودن درب ورودی ساختمان و پارکینگ، یکی از اقدامات اولیه ای است که هر شخص در راستای حفظ امنیت ساختمان باید انجام دهد. البته امروزه با افزایش تعداد واحدهای موجود در هر ساختمان، نصب دوربین مداربسته بخاطر کنترل ورود افراد و مشاهده موارد مشکوک امری ضروری است. این دوربین ها طوری تنظیم می شوند که علاوه بر مدیر ساختمان، ساکنان همگی واحدها از طریق دسترسی به تنظیمات آنتن مرکزی می توانند خانه خود را از پنجره دوربین ها کنترل کنند. اجرای این مقررات برای تمامی ساکنین و مالکین ساختمان الزامی است.مدیر مکلّف است این مقررات را به هر یک از مالکین یا ساکنین جدید ساختمان از طریق بخش قوانین ساختمان و یا بخش تابلوی اعلانات در نرم افزار مدیریت ساختمان ابلاغ نماید تا تمامی ساکنین از آن ها مطلع گردند و در صورت عدم رعایت توجیهی برای بی اطلاعی آن ها وجود نداشته باشد.مدیریت ساختمان شامل طیف گسترده ای از خدمات، شایستگی ها، فرآیند ها و ابزار های مورد نیاز مانند نرم افزار ساختمان را شامل می شود که استفاده صحیح از آن ها رضایت ساکنین را بدنبال دارد و نظم و آرامش در ساختمان برقرار می شود. تنها کافیست مدیر، نرم افزار ساختمان را نصب و واحدها را در ساختمان و مجتمع مسکونی تعریف نماید.

 

 

  • آرش تفرشی
  • ۰
  • ۰

به‌وجود آمدن آپارتمان‌های بلند و روی آوردن سریع و شتابزده مردم به زندگی آپارتمان‌نشینی آنقدر یکدفعه اتفاق افتاد که جوامع بشری فرصت نکردند محیط زندگی و شناخت اجتماعی‌شان را نسبت به این نوع زندگی را تغییر دهند. «آپارتمان‌نشینی» که سبک خاص زندگی را با خود به ارمغان آورد آنقدر سریع شکل گرفت که مردم فرصت نکردند در مورد چند و چون این نوع زندگی خاص و متمدن اطلاعات کسب کنند. نتیجه چنین اتفاقی آن شد که فرهنگ آپارتمان‌نشینی بین مردم روند کند‌تری نسبت به رشد سکونت در آن داشته باشد که گاه باعث اختلاف بین ساکنین و مدیران آپارتمان می‌شود. ناگفته نماند این مشکلات با پیشرفت تکنولوژی و روی آوردن مدیران به استفاده از نرم افزار مدیریت ساختمان، کاهش یافته و حقوق آپارتمان‌نشینی بین همه اعضای ساکن در آپارتمان رعایت می شود. با استفاده از نرم افزار ساختمان اختلافات به حداقل خواهد رسید.

پرداخت نکردن شارژ ساختمان چه پیامدهایی دارد؟

در صورتی که یک واحد از پرداخت شارژ امتناع کند، مدیریت ساختمان با طی مراحلی، می‌تواند به صورت قانونی نسبت به دریافت آن اقدام کند. البته باید در نظر داشت که به هر حال طی مراحل قانونی مستلزم صرف زمان و انرژی است و بهتر است مالکان و مستأجران، طی جلساتی در مورد نحوه پرداخت شارژ با هیئت مدیره به توافق برسند. برای هر دو طرف ماجرا بهتر است که کار به مراجع قانونی و قضایی کشیده نشود به هر حال اعضای یک ساختمان در کنار هم زندگی می‌کنند و باید روش کنار آمدن با یکدیگر را یاد بگیرند تا آرامش و آسایش بیشتری داشته باشند اما در صورتی که اختلافات از طریق گفت‌وگو و مباحثه حل نشد، مراحل قانونی به شرح زیر هستند

مراجعه به شورای حل اختلاف و تنظیم اظهارنامه

در مرحله اول مدیر ساختمان باید به شورای حل اختلاف منطقه مراجعه و اظهارنامه‌ای به نام مالک یا مستأجر خاطی تنظیم کند. در متن اظهارنامه به مبلغ بدهی شخص و مدتی که پرداخت آن به تعویق افتاده است اشاره می‌شود.
لازم به ذکر است که مراجعه به شواری حل اختلاف زمانی ممکن است که سقف بدهی تا پنج میلیون تومان باشد. در صورتی که مبلغ بدهی شارژ از این مقدار بیشتر باشد، مدیر ساختمان باید به دادگاه مراجعه و از این طریق اقدام به وصول مبلغ کند.

قطع خدمات مشترک

اگر واحد مذکور با گذشت ۱۰ روز از دریافت اظهارنامه، نسبت به پراخت شارژ اقدام نکرده باشد، مدیر ساختمان می‌تواند خدمات مشترک مانند آب گرم، گاز و … را برای آن واحد قطع کند. قطع این خدمات تا زمان پرداخت بدهی ادامه خواهد داشت.

  • نکته مهمی که مدیران ساختمان باید به آن توجه داشته باشند این است که جریمه قطع خدمات تنها به خدمات مشترک مربوط می‌شود.
  • اگر در ساختمان کنتورهای آب و برق و گاز مشترک نباشد و هر واحد کنتور مخصوص به خود را داشته باشد و مدیر نسبت به قطع آن‌ها اقدام کند، در خدمات اختصاصی آن واحد دخالت کرده و مرتکب جرم شده است که در ازای آن ممکن است حتی به حبس محکوم شود.
  • اگر قطع خدمات مشترک ممکن نباشد، مدیر باید برای قطع آب و برق و امثال این‌ها، به مراجع قضایی مراجعه و حکم دریافت کند.

 

  • آرش تفرشی
  • ۰
  • ۰

برخی تصور می‌کنند مدیر آپارتمان این اختیار را دارد که در اموال و محدوده مشاع ساختمان نیز تصرفاتی داشته باشد. این در حالی است که وی فاقد چنین اختیاری است.اختیارات مدیر آپارتمان به مواردی مانند تعمیرات ساختمان، اداره و استخدام سرایدار خلاصه می‌شود. در بعضی موارد، مدیر آپارتمان باید از مجمع عمومی مالکان آپارتمان کسب اجازه کند. یکی از این موارد افزایش شارژ برای هزینه‌های ساختمان است که در این مورد، وی نمی‌تواند بدون اجازه مجمع عمومی مالکان آپارتمان، مبالغ شارژ را افزایش دهد. همچنین در صورتی که مدیر آپارتمان بخواهد در ساختمان تغییراتی ایجاد کند، بدون اجازه مجمع عمومی مالکان آپارتمان قادر به این اقدام نخواهد بود.

تصمیم گیری های مدیریت ساختمان در هزینه های مشترک

اولین و مهم ‌ترین وظیفه مدیریت ساختمان، جلوگیری از خرابی ساختمان و انجام امور محوله با بهترین شرایط خواهد بود. محاسبه و تقسیم هزینه ‌های مشترک ساختمان که یکی از وظایف مهم و دشوار مدیریت ساختمان می باشد همان محاسبه شارژ ساختمان می باشد با استفاده از نرم افزار مدیریت ساختمان کاری آسان است. در صورتی که مالکان روشی را برای تعیین سهم واحد ها مشخص نکنند، سهم هر واحد به روش های مختلفی محاسبه می‌ شود. طبق قانون برای آن بخش از هزینه‌‌‌ ها که با مساحت واحد مرتبط است، مثل هزینه آب یا گاز، بر اساس نسبت مساحت زیر بنای اختصاصی نسبت به متراژ تعیین می گردند. از جنبه دیگر قضیه اگر نگاه کنیم، هزینه ‌هایی وجود دارند که به مساحت واحد ارتباطی نخواهند داشت، برای مثال آسانسور یا سرایدارکه در این موارد مبلغ مورد نظر به صورت مساوی بین واحدها تقسیم خواهد شد. تمامی این هزینه ها در نرم افزار ساختمان قابل تعریف می باشد و در صندوق ساختمان ثبت می گردد تا تمامی ساکنین از آن ها مطلع گردند.

روش محاسبه شارژ وقتی در ساختمان روشی تعیین نشده باشد

اگر همان طور که در قسمت بالا اشاره گردید، در ساختمان روش خاصی برای محاسبه شارژ تعریف نشده باشد، در این صورت باید طبق قانون، سهم هر یک از مالکین یا استفاده‌ کنند گان از هزینه ‌های مشترک، به صورت زیر خواهد بود:

آب، گاز، ایزوگام پشت ‌بام و سایر هزینه هایی که با مساحت زیربنا ارتباط دارد با این روش محاسبه می ‌گردد؛ نسبت مساحت قسمت اختصاصی به مجموع مساحت قسمت ‌های اختصاصی تمام ساختمان ( به عبارتی نسبت به متراژ ) و سایر مخارج که ارتباطی به میزان مساحت و زیر بنا ندارد و بین همه ساکنین مشترک می باشد از قبیل: هزینه‌ های مربوط به سرایدار، نگهبان، متصدی آسانسور، هزینه ی نگه داری تأسیسات، باغبان، تزئینات قسمت ‌های مشترک و غیره به طور مساوی بین مالکین یا استفاده ‌کنند گان تقسیم می ‌شود. در صورتیکه هر یک از افراد اعتراضی نسبت به میزان سهم و هزینه آن داشته باشند، بایستی از مدیریت ساختمان کمک بخواهند. در نتیجه مدیر وظیفه دارد به اعتراض آنها رسیدگی نماید. البته این نکته حائز اهمیت است که در صورتیکه اعتراض افراد منطقی نباشد، همچنین رسیدگی به این موضوع جز وظایف مدیران است و در صورتیکه پیگیری نکنند، معترضین می‌ توانند به مراجع صلاحیت ‌دار قضایی شکایت نمایند.

 

  • آرش تفرشی
  • ۰
  • ۰

مدیریت ساختمان در شهرهای بزرگ و در جوامعی که رو به زندگی آپارتمان نشینی آورده اند جزء لاینفک شده است و مشکلات هیچ ساختمانی بدون حضور مدیر حل نخواهد شد. زندگی امروزی شرایط خاصی پیش روی ساکنان ساختمان ها قرار داده است، به طوری که از یک سو روابط همسایگی از هم گسسته شده و یکدیگر را نمی ‌شناسند و از سویی دیگر ساختمان و استفاده از فضا های مشترک و دریافت خدمات رفاهی و آسایشی، اعضای یک ساختمان را به هم پیوند زده است. بنابراین حضور شخص مدیر و هماهنگ کننده در یک ساختمان کاملا الزامی می باشد. قطعا حل کردن مشکلات  ساختمان و مسائلی که بین ساکنین و همسایگان رخ می دهد، نیاز به پیگیری مستمر شخص و یا اشخاصی تحت عنوان مدیر دارد یا استفاده از ابزاری مدرن مانند نرم افزار مدیریت ساختمان. به احتمال قوی اکثر ما درباره وظایف مدیر ساختمان بی اطلاع هستیم اما باید بدانید مدیریت ساختمان از جمله مواردی است که در قانون به صراحت درباره آن توضیح داده و به طور کامل به آن پرداخته شده  است. مسئولیت مدیریت ساختمان کار آسانی نیست. با قاطعیت می توان گفت مدیریت ساختمان یکی از مهم ‌ترین اعضای جدایی ناپذیر هر ساختمان یا مجتمع مسکونی است که اداره‌ آن، بدون حضور مدیریت و نرم افزار ساختمان که امروزه استفاده از آن فراگیر گردیده است، کاری دشوار یا حتی در بعضی مواقع غیرقابل تصور خواهد بود. درباره مدیریت ساختمان همیشه مسائل مهمی مطرح است. از جمله مسائلی که درباره آن مطرح می باشد و می توان اشاره کرد، نحوه‌ ی انتخاب مدیر ساختمان است و یا اینکه چه کسانی می ‌توانند مدیریت ساختمان را بر عهده بگیرند و این دوره تا چه زمانی طول خواهد کشید؟

مجمع عمومی مالکان

اصولا در اداره آپارتمان، باید بیش از نصف مالکان با یک موضوع موافقت کرده باشند تا مدیر بتواند درمورد موضوع مطروحه اقدام نماید.مدیر آپارتمان، منتخب مجمع عمومی مالکان آپارتمان است و حدود وظایف و تکالیف وی برای اداره ساختمان در قانون تملک آپارتما‌ن‌ها و آیین‌نامه آن پیش‌بینی شده است که از جمله موارد آن می‌توان به جمع‌آوری مبالغی برای شارژ آپارتمان و برنامه‌ریزی برای اداره آن اشاره کرد.همچنین مدیر آپارتمان وظیفه دارد در مواردی که مالک یکی از واحدها در پرداخت هزینه‌ها تاخیر دارد، به نمایندگی از سایر ساکنان، اقداماتی برای احقاق حقوق مالی آنها انجام دهد. البته در مواردی ممکن است اقدامات مدیر آپارتمان، از موضوع اداره فراتر برود. به عنوان مثال اختصاص بخش‌هایی از فضای خالی حیاط ساختمان برای استفاده در موارد مختلف، خارج از بحث اداره ساختمان و وظایف مدیر آپارتمان است.

وظایف مدیر ساختمان

مدیر ساختمان وظایفی همانند پرداخت قبض، پیگیری دریافت بیمه ‌های مرتبط ساختمانی مانند آتش‌ سوزی، جمع آوری شارژ ساختمان و تعیین سهم هر آپارتمان را بر عهده دارد. اما یکی از وظایف مدیریت در دنیای مدرنیته امروز که با سرعت زیادی رو به جلو در حال حرکت است، نصب و راه اندازی نرم افزار ساختمان می باشد  تا نه تنها مشکلات مدیریت ساختمان برایش آسان شود بلکه رضایت ساکنین از پرداخت هزینه ها و همچنین از قوانین حاکم بر ساختمان روز به روز افزایش یابد

 

  • آرش تفرشی
  • ۰
  • ۰

نرم افزار ساختمان کارهای مربوط به حسابداری ساختمان شما را به ساده ترین شکل ممکن، انجام می دهد. تمامی کاربران با هر سطح از اطلاعات می توانند به راحتی و مانند یک حسابدار وظیفه سخت مدیریت ساختمان را به آسانی انجام داده و به پایان برسانند. ساکنین ساختمانی که شما مدیر آن هستید درهرنقطه با وارد شدن به سامانه این نرم افزار می توانند تمامی عملکرد شما را به همراه جزئیات و همچنین کلیه هزینه‌ ها، پس اندازهای ساختمان و تراکنش ها را در قالب گزارشات دریافت نمایند که این امر باعث شفاف سازی، رفع سوء تفاهم ها احتمالی و جلب اطمینان می‌گردد.

فواید نرم افزار ساختمان

نرم افزار ساختمان با توجه به امکانات فراوانی که ارائه می ‌دهد، هیچگونه تعرفه ای نخواهد داشت که به راحتی توجه کاربران را جلب نموده است وهیچ بار مالی را برای ساکنین مجتمع شما به دنبال نخواهد داشت و شما می توانید از امکانات آن به صورت رایگان بهره مند گردید. نرم افزار مدیریت ساختمان اندروید به منظور سهولت و شفافیت در مدیریت ساختمان ها و مجتمع های مسکونی و تجاری طراحی و تولید شده است. با نرم افزارمدیریت ساختمان اندروید مدیران ساختمان می توانند هر ماه شارژ واحدهای ساختمان خود را به سادگی محاسبه نموده و درهمان لحظه به تمامی ساکنین اطلاع رسانی نمایند. از طرفی ساکنین ساختمان بدون هیچ ابهامی در جریان امور و هزینه های ساختمان خواهند بود و از هر مکانی و بوسیله درگاه پرداخت اینترنتی می توانند سهم شارژ خود را پرداخت نمایند.

پرداخت آنلاین در نرم افزار ساختمان

پرداخت شارژ آنلاین در نرم افزار، از طریق درگاه پرداخت، انجام می شود که راجع به سابقه و رتبه ی آن می توانید مطمئن باشید. به ساکنانی که به اینترنت دسترسی ندارند چگونه اطلاع دهیم؟ شما به راحتی می توانید به این افراد از طریق نرم افزار ساختمان پیام کوتاه بفرستید.

آیا حتما ساکنان باید شارژ را در نرم افزار ساختمان آنلاین پرداخت کنند؟

نه لزوماً اما طبیعتاً پرداخت آنلاین شارژ از طریق ساکنین خیلی می تواند به مدیر ساختمان کمک کند. چون مراحل واریز و ثبت و ضبط و اطلاع رسانی همگی به صورت اتوماتیک انجام می شود.

نحوه استفاده از نرم افزار

دانلود نرم افزار مدیریت ساختمان برای مدیر و اهالی ساکن کاملاً رایگان است و مدیر و اهالی می‌توانند از سرویس‌های این اپلیکیشن پراستفاده از جمله : محاسبه شارژ، مشاهده ریزهزینه‌ها، تابلوی اعلانات و... کاملاً رایگان استفاده کنند.یکی از امکاناتی که دانلود نرم افزار مدیریت ساختمان در اختیار اهالی قرار می‌دهد، امکان پرداخت آنلاین شارژ بوده که این مورد کار مدیر را در جمع آوری شارژ از بین واحدها آسان می سازد. لازم به گفتن است که هیچ لزومی نیست که شارژ ساختمان، آنلاین پرداخت شود و اهالی مانند گذشته می‌توانند از راه‌های دیگر، شارژ خود را پرداخت کنند که بدیهی است در این حالت این اپلیکیشن هیچ کارمزدی دریافت نخواهد کرد. برای مثال به صورت نقدی به مدیر ساختمان پرداخت نمایند. ساکنینی که امکان پرداخت هزینه بوسیله کیف اعتباری و کارت به کارت را ندارند، با پرداخت نقدی می توانند این کار را انجام داده و مدیردر اپلیکیشن پرداخت آن ها را ثبت می نماید.

 

  • آرش تفرشی
  • ۰
  • ۰

مدیریت ساختمان طیف گسترده ای از خدمات، شایستگی ها، فرآیند ها و ابزارهای مورد نیاز را شامل می شود و شما می توانید تمام این کارها را به نرم افزارساختمان بسپارید. این نرم افزار با اطمینان بیشتری نسبت به مدیریت سنتی، تمام کارهای مربوط به امور ساختمان را تک به تک انجام داده و به شما اعلام می کند. نرم افزار ساختمان و مجتمع به مدیران کمک می کند تا بدون دارا بودن دانش حسابداری، به امور مالی رسیدگی کنند و در کوتاه ترین زمان ممکن اخبار و اطلاعیه ها را با ساکنان و مالکان به اشتراک بگذارند. همچنین امکان مشاهده وضعیت مالی، پرداخت بدهی به صورت آنلاین، پرداخت قبض با استفاده از کارت های عضو شبکه شتاب، واریز مستقیم به حساب مجتمع و مشاهده اخبار و اطلاعیه های مجتمع توسط مالکان و ساکنان را فراهم می نماید. ساکنان و مالکان نیز قادر خواهند بود تا علاوه بر اطلاع از میزان بدهی به پرداخت در موعد مقرر اقدام نمایند.

آیا استفاده از اپلیکیشن ساختمان رایگان است؟

استفاده از نرم افزار مدیریت ساختمان برای مدیر و اهالی ساختمان کاملاً رایگان است. لازم به گفتن است که هیچ لزومی نیست که شارژ ساختمان، آنلاین پرداخت شود و اهالی مانند گذشته می ‌توانند از راه‌ های دیگر، شارژ خود را پرداخت کنند. با این روش مدرن برای مدیریت ساختمان (چه تجاری، چه مسکونی)، دیگر نگران نگهداری حساب و کتاب ساختمان نخواهید بود.

مهم ترین ویژگی های نرم افزار ساختمان

  1. دسترسی به وسیله مرور گر: اهالی ساختمان می ‌توانند از طریق کامپیوتر یا موبایل توسط مرورگر اینترنت، به پنل خود دسترسی داشته باشند.
  2. ارائه گزارش لحظه ای: مدیر ساختمان در هر لحظه از وضعیت پرداختی های واحدها مطلع است.
  3. جریمه بابت دیر کرد: مدیر ساختمان مهلت پرداخت شارژ را مشخص می کند و واحد هایی که شارژ خود را پرداخت نکنند، جریمه می ‌شوند.
  4. هزینه ‌های کوچک: اهالی ساختمان، می‌ توانند تمام هزینه های مربوط به ساختمان را مشاهده کنند.
  5. صندوق پس انداز: این امکان فراهم است که برای ساختمان یک صندوق ذخیره پول تعریف شود و بودجه آن برای مواقع پیش ‌بینی ‌نشده استفاده گردد.
  6. استفاده همزمان: هر یک از اعضای خانواده میتواند تحت عنوان اهالی ساختمان وارد شود و به صورت همزمان از این برنامه استفاده نمایند.
  7. تابلوی اخبار: مدیر ساختمان از طریق تابلوی اخبار با اهالی ساختمان در ارتباط است. با این روش دیگر نیازی به تابلو های اعلانات بزرگ که فضای زیادی را نیز می گیرد، نخواهید داشت و همچنین در مصرف کاغذ نیز صرفه جویی کرده و با این اقدام به محیط زیست کمک بزرگی می کنید.
  8. رسید هزینه ها: پس از پرداخت شارژ و سایر هزینه ها، رسید آن برای اهالی ساختمان قابل رویت خواهد بود.
  9. محاسبه شارژ: شارژ ساختمان توسط برنامه بر اساس متراژ، تعداد نفرات، تعداد پارکینگ و ... محاسبه می ‌شود.
  10. پرداخت شارژ: اهالی ساختمان می ‌توانند به راحتی شارژ واحد خود را به صورت آنلاین توسط تلفن همراه و یا کامپیوتر خود بدون هیچگونه نگرانی در مورد امنیت آن، پرداخت کنند.
  11. اعلان ها : تمامی خبرهای ساختمان و زمان جلسات از طریق تابلو اعلانات اپلیکیشن به اهالی و مدیریت ساختمان ارسال می ‌شود.
  12. تغییر مدیریت: مدیر ساختمان می ‌تواند تنها با استفاده از گزینه مربوط، مدیریت ساختمان  را به فرد دیگری منتقل کند.

 

  • آرش تفرشی